måndag 10 oktober 2011

Utställning i Sundsvall

Vi har varit på utställning i Nordichallen i lördags.
Domaren har såvitt jag vet bedömt gråhundar en gång förut.
Eftersom domaren verkligen inte var smidig med mätningen då blev Ila fundersam så hon fick ryggen i en båge uppåt och då blev resultatet 52 cm. Så Ila skulle då vara lika hög som en hane?? jag kan lova att hon är 49 cm och inget annat!! hon fick very good i dag och det fick även den andra tiken och hanen fick excellent men ingen fick CK eller blev BIR och jag menar, det var Ila och två gråhundar från Norge och hanen var JWW-10 och tiken var NO UCH så det var riktigt fina hundar kan jag lova!
Vi pratade med ägarna till de andra två gråhundarna och tiken hade också blivit mätt som 52 cm och hanen hade också fått en mankhöjd som inte stämde! men ägaren hade sagt till domaren att det inte stämde för de var 52 och 49 cm i mankhöjden. Men så långt tänkte inte jag, att man kunde säga till tyvärr.

Sedan plastbanden som de hade runt ringarna var i hundarnas höjd. Så antingen fick de krypa eller hoppa över dem för att komma in i ringen. Ila blev fundersam då också så det tyckte hon inte alls var kul så då står det i kritiken att hon behöver mer självförtroende och mer tid för utveckling och mer ringträning.
Det där med ringträningen förstår jag absolut inte, jag och Ila tränar ju ringträning väldigt ofta och jag kan säga att är det någonting inte Ila behöver träna på så är det ringträning, men det är väl bara att träna ännu mer då! :)
Jag kan hålla med domaren om att hon behöver mer självförtroende när det gäller utställningar med många hundar runt omkring. Men det kommer mer och mer för hon är ju så ung ännu.

Jag skriver inte det här för att försvara varför resultatet blev som det blev. Men det jag blir fundersam över är att domaren inte ser att hunden står i en båge med ryggen så att domaren ser att den inte kan mäta hunden då, så hunden får hitta på något annat tills hunden står korrekt för mätning.
Very good är ju inte dåligt det är ju en 1:a i alla fall!

Kritiken:
Bra prop. huvud med bra pigment.
Ganska stark nacke, önskar mer starkare överlinje och lite mer substans.
Goda vinklar, bra i rörelse. Bra pigment och pälskvalité. 
Behöver mer självförtroende, mer tid för utveckling, mer ringträning.
Domare: zorica Salijevic
Här kommer det några bilder på de tre fina gråhundarna som deltog på utställningen.
Bilderna är tyvärr väldigt suddiga men jag lägger upp dem ändå! :)
JWW-10 Kvernmomarka's T-B Jeger.

Dahlholmens Ila, JWW-10 Kvernmomarka's T-B Jeger och NO J(L)CH NO UCH&J CH Pei Fang S-Turte.  

Dahlholmens Ila, NO J(L)CH NO UCH&J CH Pei Fang S-Turte och JWW-10 Kvernmomarka's T-B Jeger.

JWW-10 Kvernmomarka's T-B Jeger och NO J(L)CH NO UCH&J CH Pei Fang S-Turte.
I kväll ska vi till Njurunda BHK och gå på kursen för andra gången, det ska bli kul!

1 kommentar:

  1. Försvann hela mina långa text nu på flera hundra ord, grrrrr.
    //råckis

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, det uppskattas alltid!