tisdag 4 oktober 2011

Kursstart och harjakt!

I går började vardagslydnads kursen, jag och Ila åkte dit fast jag är förkyld. Vi började med teori och vi gick genom många saker och vi fick massa papper och en bok som heter 'Hur får jag hunden att....' av Memea Mohlin.

Sedan gick vi ut och en av instruktörerna visade hur man kunde busa med sin hund. Hihi... tänkte jag, Ila är nästan liiite för busig! :) precis som det ska vara alltså!
så ni kan säkert gissa att det gick utmärkt. Sedan skulle vi ta ögonkontakt med hunden och det gick också utmärkt för det har vi tränat på hemma förut.
Sedan tränade jag och Ila lite saker som ligg/stanna att jag kommer tillbaka och linförighet medan de andra deltagarna stod stilla och vilade efter de hade gjort momenten eller så höll dem på att träna eller busa med sin hund.
Därför jag och Ila tränade ligg/stanna och linförighet var därför jag ville se hur hon uppförde sig när hon hade 7 andra hundar på planen samt en hel del människor. Jag blev jätteglad när hon hade fokus på bara mig för ibland kan det vara svårt att ha fokus med så mycket störning.
 Vår förra instruktör på valpkursen pratade jag med för ett tag sedan och då sa hon:
- Det kommer säkert inte vara några problem alls att gå lydnadsprov med Ila för det enda som fanns på hela planen var du, hon brydde sig inte om någon annan. När jag tänker efter så är det ju faktiskt så också! :) och ingen är gladare än jag!

Sedan gick vi in igen och då hade vi sammanfattning och de som ville fick ställa frågor som instruktörerna svarade på.
Efter vi hade gått in och satt oss för en andra gång sa en deltagare till mig:
- Vad duktig din hund är på det ni tränade.
Det var roligt att höra tycker jag.
Ila är duktig det vet jag men vi har tränat mycket och vi började att träna när Ila var 8 veckor gammal. Då tycker jag att det även ska ge resultat och det har det ju gjort också!

I torsdags åkte vi upp till Hotagen och jagade hare. De andra i gänget var redan uppe i Hotagen när vi kom på torsdagskvällen. Vi hade jaktlyckan med oss varje dag så det var jätteroligt! men det är inte undra på att vi hade lyckade jaktdagar varje dag med de jätteduktiga hundarna vi hade med oss.
Vi hade med oss hamiltonstövarna Stina, Ville och Sessan samt drevern Aco som är dubbelchampion.
Det är alltid lika roligt att åka upp till Hotagen och få jaga där, men även få träffa och prata jakt med vår vän Arne som bor där.
Arne har ju som sagt en gråhund som kommer från Norge och då förstår ni säkert att det blir mycket prat om älgjakt! :)

 Aco

 Ville
(Bilden är suddig men den får duga).
Ville och Sessan är kullsyskon.
Sessan
(Jag tog denna bild istället eftersom den bild som jag tog på Sessan blev så suddig).

Stina

Några bilder på den underbart vackra naturen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, det uppskattas alltid!